
<p>Začátky s virtuální asistencí můžou být matoucí – zvlášť když nejdete kurzem a informace si dohledáváte samy. V tomhle článku vám krok za krokem ukážu, jak se stát virtuální asistentkou, co všechno si ujasnit, kde se zviditelnit a jak najít své první klienty.</p>
Začátky s virtuální asistencí můžou být matoucí – zvlášť když nejdete kurzem a informace si dohledáváte samy. V tomhle článku vám krok za krokem ukážu, jak se stát virtuální asistentkou, co všechno si ujasnit, kde se zviditelnit a jak najít své první klienty.
1. Zhodnoťte své silné stránky a dovednosti
Než začnete, zamyslete se nad tím, co už umíte. Máte zkušenosti s administrativou, organizací nebo správou sociálních sítí? Virtuální asistentky mohou nabízet širokou škálu služeb – od správy e-mailů, až po pokročilé marketingové aktivity, nebo profesionální osobní asistenci. Klíčem je zjistit, v čem vynikáte a co vás baví. Protože když vás to nebude bavit, dlouho u toho nevydržíte.
2. Investujte do vzdělávání
Virtuální asistence je obor, který vyžaduje neustálé učení. Nezáleží na tom, zda máte zkušenosti s projektovým managementem, nebo se teprve učíte pracovat s online nástroji, jako je Trello, Google Workspace, Notion či Asana – investice do vzdělávání se vám vždy vrátí. Existuje mnoho online kurzů a webinářů, které vám mohou pomoci rozšířit portfolio služeb. Doporučuji se mrknout na kurzy na webu Seduo.
Pokud se ztrácíte v pojmech, jako je emailing, kampaně, nebo třeba CRM, rozhodně se podívejte do slovníku asistentské hantýrky, kde najdete vysvětlení.
🧠 A nebojte se využít AI – klidně se ptejte i na zdánlivé „blbosti“. Nikdo se nenarodil jako hotová asistentka.
3. Buďte vidět (i když zatím jen trochu)
Začněte tím, že si vytvoříte profil na LinkedIn, nebo jiné sociální síti, který bude odrážet vaši nabídku služeb a dovednosti. Na sociálních sítích na začátku třeba jen komentujte, pak postupně se zkušenostmi přidávejte obsah a budujte komunitu.
Pokud máte možnost, vytvořte si i jednoduchý web, kde si potenciální klienti mohou prohlédnout váš profil, služby a případné reference. Můžete na to do úplného začátku použít třeba Canvu.
4. Ujasněte si svou cílovou skupinu
Kdo by měl z vašich služeb největší užitek?
Online podnikatelé?
Malé firmy?
E-shopaři?
Lidé v kreativních oborech?
🎯 Když budete vědět, komu pomáháte, dokážete snadněji mluvit jejich jazykem – a oni vás snáz pochopí i najdou.
5. Zviditelněte se na správných místech
Existují specializované platformy, jako je třeba můj katalog Najdi asistentku, nebo jiné databáze podnikatelů. Díky těmto katalogům vás mohou klienti snadno najít a vy máte šanci přilákat více zakázek bez zbytečného úsilí.
Nezapomínejte na živé akce: konference, semináře, networkingy, kde můžete narazit a úplně jinou „bublinu" lidí, než v online prostoru.
6. Začněte s menšími úkoly a naberte zkušenosti
Na začátku je naprosto v pořádku začít s menšími úkoly, které vám pomohou získat zkušenosti a reference. Každá zakázka vám přinese nové dovednosti, které můžete dále rozvíjet a nabízet ve své nabídce.
7. Budujte vztahy (s klienty i kolegyněmi)
První klienti = první výzvy. Ale také první důvěra. Udržujte kontakt, komunikujte, zeptejte se, co by potřebovali příště.
A taky: komunita je zlato.
Přidejte se do skupin, choďte na setkání, sdílejte radosti i obavy. Když budete mít s kým podnikání sdílet, bude to mnohem snazší a veselejší.
Závěrem: Začněte, i když se necítíte 100% připravené
Vím, že může být začátek podnikání plný strachů, překonávání překážek a může to být hodně unavující. Když se připojíte do komunity dalších VA, navštívíte nějakou networkingovou akci a získáte první byznys přátele, určitě se vám trochu uleví a hlavně na to nebudete samy. Držím vám palce!
A jestli chcete začít být vidět, přidejte se do katalogu Najdi asistentku – i to může být váš první krok.